Katalog
Voda, voda i samo voda
Jest, voda je osnovni životni agens bez kojega života nema. Voda je svuda oko nas i u svim mogućim stanjima i oblicima. Razmišljati o vodi kao egzistencijalnom statusu, razmišljati o vodi u kontekstu dnevne ekološke realnosti, razmišljati o vodi kao energentskom potencijalu, vodi kao strateškom elementu… Voda je ratna moneta. Voda je život i to je suština i sudbina ove civilizacije. Ova razmišljanja potaknula su me da prije petnaestak godina pokrenem međunarodni natječaj na temu vode pod nazivom Treći element. Autori su prepoznali važnost i aktualnost teme tako da se svake godine prijavi znatan broj autora.
Ove godine prijavilo se 132 autora iz Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Sjeverne Makedonije, Malte, Rumunjske i Finske sa ukupno 712 fotografija. I svi su autori u potpunosti odgovorili na temu, ali i pokazali zavidnu razinu originalnosti, kreativnosti u interpretaciji raznorodnih motiva. Autori su se jako potrudili i baš je zbog toga odabir bio vrlo težak. Težak utoliko što je ovaj ogroman broj dobrih fotografija trebalo svesti na razumnu mjeru, na mjeru dobre izložbe. Što se tiče prijavljenih fotografija, kod svih je tema neupitna pa sam u sljedećem koraku promatrao kako je koji autor pojedini motiv interpretirao i u tom smislu pokazao potpunu autonomiju svoje kreativnosti. Dakle, analizirao sam kompoziciju koja ovisi o točki promatranja /položaju fotoaparata/ u odnosu na zahvaćeni sadržaj i u mnoštvu sjajnih fotografija detalji su odlučivali koju ću odabrati za izložbu. Važan moment u fotografiji je i to je li motiv u boji opravdano transponirati u crno-bijeli status? Je li to autor uradio suvislo i s opravdanjem ili zato što mu program tu mogućnost nudi? Pažljivom analizom kompozicijskih elemenata unutar kadra i zahvaćenog sadržaja, neovisno o tome je li fotografija crno-bijela ili u boji, tražio sam kompozicijsku dosljednost, tj. „čistoću“. Sljedeći moment koji je pomagao da se odlučim u odabiru fotografija je poruka koja je katkada jasnija, a katkada skrivenija u kolopletu kompozicijsko-likovnih i sadržajnih elemenata pojedine fotografske slike. Uspješno usklađivanje svih ovih kompleksnosti govori, da ne kažem o zrelosti, o statusu ili kreativnosti pojedinoga autora.
U zadnjih nekoliko godina na natječajima i izložbama sve su više prisutne fotografije napravljene dronom. Upitno je trebaju li fotografije snimljene njime biti u istoj kategoriji s ostalima, odnosno onima koje autor radi aparatom iz ruke. Pogled iz gornjega rakursa može biti i često jest vrlo atraktivan, pa je u tom smislu autor koji koristi dron u prednosti nad svima ostalima. Otvoreno je pitanje bi li ubuduće trebalo napraviti zasebnu kategoriju za tako napravljene snimke. Da stvar bude do kraja jasna – nisu sve fotografije napravljene ovim letećim pomagalom dobre jer uspješnost opet ovisi o čovjeku, o onome tko upravlja dronom. Dakle, treba imati i tehničkoga /letačkoga/ umijeća, a svakako, kao i u svakom fotografskom području, autor treba biti dovoljno senzibilan i kreativan. Spomenuh sve popularniji dron i raspisah se o njemu jer je i na ovoj izložbi nekoliko vrlo uspješnih fotografija načinjeno njime. Neke sam i pohvalio.
NAJBOLJA FOTOGRAFIJA IZLOŽBE
Kao najbolju fotografiju odabrao sam fotografiju Fight the fear Alekseja Cegnera iz Slovenije. Fotografija je crno-bijela, vertikalnoga usmjerenja. Kadrom po vertikali dominira blago zamućeni vodopad, a donji dio kompozicije je skoro potpuno crn, s tu i tamo pokojim detaljem. Na gornjem rubu te crne plohe – tla, stoji osoba u bijelom i promatra taj veličanstveni vodopad. Kada voda udara u vodu, proizvodi vodenu „prašinu“, mnoštvo sićušnih kapljica, koje dodatno zamagljuju dio kadra, što doprinosi sveopćoj atmosferi doživljaja slike. Voda je ogromna, voda je neobuzdana, voda je snažna i toj i takvoj predstavi vode suprotstavlja se sićušni čovjek. Ovo nije čovjek, ovo je njegova misao. Ova osoba nije pojedinac – ona je metafora ove civilizacije. Fotografija se zove Fight the fear /Borite se protiv straha/ i u nekom prvom „čitanju“ slike može se prepoznati mogućnost straha, straha od ogromne količine nečega, u ovom slučaju vode – nepredvidive i neuhvatljive. Mislim da je značajnije na slici prepoznati sučeljavanje vode, te ogromne količine koja se uz vrlo snažnu zvučnu kulisu sručuje s gornje razine na drugu, donju razinu i time proizvodi fascinantan vizualni doživljaj. Nasuprot te vode nije samo maleni čovjek, već stoji druga nevidljiva moć – stoji misao, ljudska misao, a ona je moćna i nedokučiva, i nama je samo za nadati se da će voda i ljudska misao pronaći sinergijske i kohezijske spone i da će sačuvati ovu civilizaciju.
Čestitke svim autorima u nadi da se vidimo i dogodine!
Borislav Božić, prof.
Studeni 2023.
POHVALJENE FOTOGRAFIJE
U cijelom ovom mnoštvu pitanja i okvira kroz koje sam trebao, i jesam, promatrao pristiglih 712 fotografija, za izložbu sam odabrao 82 od 82 autora pokušavajući napraviti koncept izložbe kroz koju će se moći „pročitati“ sva kompleksnost i slojevitost vode kao životne neminovnosti, vode kao bezgraničnog prostora ljepote i rekreacije, vode kao neiscrpnoga izvora energije. Iako je u natječaju navedeno da će biti pohvaljena tri autora, zbog iznimno dobrih fotografija jedanaest sam ih pohvalio jer svaka od pohvaljenih fotografija, tj. autora, pokazuje vrlo visoku razinu kreativnosti. U ovom kontekstu pristiglih fotografija sljedeće pohvaljene se ističu i po svim su elementima procjene iznad drugih: Marijo Maduna, Mikro kozmos, Bosna i Hercegovina; Dubravka Kanjski, Iz serije Tri agregatna stanja, Hrvatska; Jussi Helimaki, By the waterfall, Finska; Vladimir Jovanovski, Fellowship, Sjeverna Makedonija; Gordana Nejgebauer, Imati i nemati, Srbija; Valentina Bunić, Lost Soul, Hrvatska; Jurij Pelc, Earth vains, Slovenija; Anja Tomanič, Dying world, Slovenija; Davorka Trbojević, Treptaji, Hrvatska; Maja Stošić, Odmaranje na vodi, Srbija; Ovi D. Pop, The flame 02, Rumunjska.
IZLOŽBA