Izložba fotografija PLASTIKA I PLASTIČNI PROIZVODI OKO NAS
Rijeka, Galerija Principij, Pod voltun 4, od 7. do 14 srpnja 2014.
Ova izložba rezultat je fotografskog natječaja na kojem su sudjelovala 63 autora iz Njemačke, Italije, Slovenije i Hrvatske s ukupno 440 fotografija. Sve su ih ved imali prilike pogledati čitatelji na blogu “Plastično je fantastično”, na kojem su fotografije objavljivane od 28. ožujka pa sve do 23. svibnja 2014. godine. Na ovom foto natječaju kao i na foto izložbi imamo prilike vidjeti cijelu seriju fotografija – najrazličitijih – od umjetničkih gdje su autori izrazili svoju kreativnost, preko snimljenih fotografija samo za ovu priliku pa sve do fotografija koje su autori imali od ranije snimljene, a prikazivale su plastične predmete. Imali smo prilike vidjeti različite foto tehnike, različite umjetničke pristupe i kreacije, ali i iščitati iz njih različite poruke. Kako god, sve su fotografije zorno pokazale koliko su plastični predmeti sveprisutni u našim životima, koliko se danas bez njih više ne može, ali i nužnost odgovornijeg ponašanja s isluženim plastičnim predmetima. U stvari fotografi i njihove fotografije pokazale su upravo ono što je i smisao bloga “Plastično je fantastično”. A to je prikaz plastike, a posebno plastičnih proizvoda, što su, kakvi su, od čega su, što nam znače i što nam čine u našim životima, koja i kakva je korist od njih, koja i kakva je šteta i je li plastika Bogom dana ili je vražje djelo. Blog nastoji pozitivno, znanstveno dokazano prikazati plastiku u cjelini. Katkad se čini da se bori protiv vjetrenjača, ali iz dana u dan čitateljstvo počinje drugačije sagledavati plastiku i svakodnevne plastične proizvode. Pokušava se na jedan prihvatljiviji, stručno i znanstveno popularniji način pisati o plastici, dati relevantne stručne i znanstvene dokaze o izvorima i podacima koje se koriste, razbiti neke uvriježene mitove, neistine i poluinformacije, sve ne bi li se proširila istina i suprotstavljalo neopravdanim protivnicima i katastrofičarima koji su protiv svega, pa i protiv plastike. Blog odnosno autor bloga provjerenim stručnim i znanstvenim činjenicama želi promijeniti percepciju plastike i plastičnih proizvoda koji nas svakodnevno okružuju u svim sferama našeg života. Ovaj fotografski natječaj i izložba fotografija dio su tih nastojanja.
Autora i urednika bloga *”Plastično je fantastično”
koji je idejni začetnik foto natječaja
Romeo Deša
PLASTIKA
Pored mnogih značenja u okviru likovne umjetnosti, riječ plastika označava i umjetnu masu kao materijal koji je već preko stotinu godina u svakodnevnoj upotrebi. Niz je njenih inačica koje ne zaobilaze niti jedno područje ljudskog rada. I nezamisliv je više život bez nje. Vrlo često u svakodnevnim, kolokvijalnim razgovorima, plastiku kao materijal negativno se interpretira. To negativno poimanje plastike uglavnom je povezano s odbačenom ambalažom proizvoda iz svakodnevne upotrebe. Ustvari, ovdje je zamijenjena teza. Vrlo rezolutno reagiramo na hrpe odbačene plastične ambalaže, umjesto da u takvim slučajevima komentiramo neodgovorno ponašanje pojedinaca. Kultura življenja uredila je ili pokušava urediti sve naše segmente života pa tako i odgovorno zbrinjavanje otpada. No, čovjek je vrlo teško ukrotiv pa baca sve svoje viškove gdje stigne. Pa boca, bočica, vreća i vrećica imamo na svakom koraku. Drugi mogući izvor negativnih raspoloženja proizlaze iz dobro smišljenih propagandnih akcija suprotstavljenih lobija, lobija iz nekih drugih proizvodnih programa čiji se profit umanjuje prisutnošću i umnažanjem plastičnih proizvoda. Dakako ima mjesta, itekako ima mjesta i prostora za diskusiju o tome da li se svi u lancu proizvođača i korisnika plastike dovoljno humano i etički i profesionalno ponašaju i postupaju. Ali, imati ideju i inicirati fotografski natječaj na temu plastike je originalno razmišljanje. Zašto je izvrsno? Zato što je plastika toliko premrežila naše svakodnevlje da je njeno prisustvo postalo normalno i uobičajeno. Pa kako ćeš snimati nešto što je uobičajeno i svakodnevno? Čim otvorimo oči, plastika je tu: prekidač na noćnoj lampici, kazaljke ili nešto na satu koji nas budi. Doduše, sad nas uglavnom budi mobitel s odabranom glazbom, a tek koliko ja na njemu plastičnih dijelova. I tako redom od ranog jutra: četkica za zube, a možda i pokoji plastični zub ili samo njegov dio, pa niz sitnica u kuhinji… Cijeli nas dan prate proizvodi od plastike.
S idejom da se organizira fotografski natječaj na temu plastike došao mi je gospodin Romeo Deša. U prvi tren bio sam zbunjen, ali sam vrlo brzo prepoznao neiscrpnost teme. U tom razgovoru sa spomenutim gospodinom rekoh mu da imam predrasude o plastici. Razgovor o ovoj temi nagnao me je prvo na misaonu pa tek onda na vizualnu akciju. Do tada sam vrlo jednostrano razmišljao. Nisam imao ni poticaja ni potrebe za kompleksnijim odnosom. Koliko smo katkada inertni i stereotipni u razmišljanju…?
Dakle, natječaj je raspisan i vrlo brzo su prijave počele stizati i redoslijedom prijavljivanja objavljivane su na blogu „Plastično je fantastično“. Ukupno je prijavljeno 440 fotografija od 63 autora. Prvim, letimičnim pregledom pristiglih fotografija vidimo zastupljenost svih područja života. Snimatelji su doista krenuli od svoje kuhinje, dnevnog boravka, fasada svojih kuća ili većih zgrada pa sve do umjetničkih galerija gdje je ambalažni plastični materijal poslužio umjetniku za interpretaciju vlastite ideje. Doista nemjerljiv raspon primjene ili prisutnosti plastike i plastičnih proizvoda. Sve pristigle fotografije pregledao je žiri u sastavu: dr.sc. Đurđica Španiček, glavna urednica časopisa Polimeri, mr.sc. Maja Rujnić Sokele, stručni tajnik Društva za plastiku i gumu, mr. sc. Ervin Dubrović, muzejski savjetnik, ravnatelj Muzeja grada Rijeke, Romeo Deša, ing., član UO Društva za plastiku i gumu, urednik bloga (administrativni tajnik natječaja) i Borislav Božić, prof., predsjednik Fotokluba Rijeka i predsjednik žirija. Kod vrednovanja radova primijenjena je metodologija bodovanja po kojoj je zbrajanjem bodova za svaku pojedinu fotografiju dobivena u konačnici rang-lista prijavljenih fotografija. Po propozicijama natječaja dodjeljuje se prva, druga i treća nagrada, tri diplome i tri pohvale te jedna izdvojena nagrada u obliku diploma za fotografiju koja na najoriginalniji način prikazuje plastični proizvod i/ili primjenu plastike kao materijala.
Fotografija „Božićna PVC stolarija“ autorice Ljiljane Zegrec prikazanim sadržajem prezentira tipičan duh ovovremenosti. Ulazni dio fasade privatne kuće s dominantnim zelenilom biljke penjačice te netom ugrađenim ulaznim PVC vratima. Atmosferu gledljivosti svakako daje blagdanski vjenčić Božića. Po izgledu vidljivog dijela fasade zaključujemo da to nije reprezentativna vila ili kuća, ali po svim ostalim već nabrojanim detaljima govori da je to dom susretljivog čovjeka, čovjeka koji rado i s iščekivanjem prima gosta. Razgrnuti snijeg prilazne staze i već spomenuti adventski vijenac te živo zelenilo uz umjetni cvjetni aranžman lijevo od ulaza, samo nam šalju poruku: „Dođi, čovječe, uđi u moj dom! Dobro došao si !“ Kao da stanovnik ove kuće kaže: „Evo ti nova vrata koja nisu samo ulaz u moju kuću, već je to ulaz u moj dom, u moj život.“ I pored, na trenutke, kič ozračja ove slike autorica Zegrec nas je sve počastila ovim lijepim „ulazom“ u dobrotu, u prostodušnost, u dobronamjernost malog čovjeka. Malog čovjeka na društvenoj ljestvici značenja, kako se danas ljudi mjere, a velikog i najvećeg po naravi svog stvaranja i postojanja.
Drugu nagradu zasluženo dobiva Josip Banović za fotografiju „Plastična jelka“. Nekoliko važnih poruka čitamo iz njegove fotografije. Kao prvo, taj suvišak u obliku ambalaže ne mora uopće biti odbačen niti se mora u klasičnom smislu reciklirati. Dovoljna je idejna razigranost, kreativna dinamičnost i evo nove instalacije, novog recikliranja od odbačene ambalaže. To je jelka. Udahnut je novi smisao i značenje u novoj kompozicijskoj strukturi ambalažnih boca. I sljedeća poruka je svakako Banovićeva snimateljska invencija u interpretiranju ove teme.
Treću nagradu osvaja Dragan Nišler za fotografiju „Manje je više“. U skoro monokromnom i monotonom kadru slike, dominantna bojom i oblikom plastična plutača lancem privezana čuva ili označava poziciju pomorcima. Minimalizam kao mogući način izražavanja i interpretiranja u slikarstvu je u jednom trenutku bio snažno prisutan, a ova fotografija vrlo lijepo pokazuje kako je i ovakav način kreativnog rada moguć i u fotografiji.
Tri ravnopravne diplome za kreativne dosege u interpretaciji teme natječaja dobivaju: Tina Štambuk za fotografiju „Barbie girl“, Dijana Sokolić za fotografiju „Aurora Australis“ i Vjekoslav Sabarić za fotografiju „Usamljena“.
Tri ravnopravne pohvale dobivaju: Eda Kerekeš za fotografiju „Stvoreni za sve, Aleksandar Tomulić za fotografiju „Kraj djetinjstva“ i Željko Car za fotografiju „Sjećanje na budućnost 2“
Žiri je izdvojio fotografiju „Nedoumica“ Bojana Bonifačića i nagradio je diplomom za najoriginalniji prikaz plastičnih proizvoda i/ili primjenu plastike kao materijala. Pravilni nizovi, pravilna ponavljanja raznobojnih plastičnih stakalaca sunčanih naočala doista dovodi u nedoumicu potencijalnog kupca. A mogući kupac u svojoj siluetnoj pojavnosti doista se treba odlučiti koju boju i oblik ponijeti sa sobom, na sebi. I sam naslov ove fotografije u duhu je prikazane atmosfere.
Možemo mi misliti što hoćemo, ali plastika je nezamjenjiva i sveprisutna je. I ne samo to, u mnogom čemu olakšala nam je i unaprijedila život. Naravno, u cijelom procesu ima i gorčine ali je svakako prije treba tražiti u mjeri odgovornog ponašanja, a ne u brzopletom i neargumentiranom stavu generaliziranja i negiranja svega i svačega.
Fotografija se i u ovom slučaju pokazala vrlo svrhovit i opravdan medij za diskusiju i komentare, a nadasve za umjetničku interpretaciju uobičajene, dnevno sveprisutne plastike.
Borislav Božić, prof.
Rijeka, lipanj 2014.