Međunarodna izložba ČOVJEK 2023. / International exhibition MAN 2023.

GALERIJA PRINCIPIJ, 24. – 31. 1. 2023.

Ovako je bilo na otvorenju izložbe


Nagrada ĐOKO MILEKIĆ pripala je Draženu Boti, autoru iz Vinkovaca za fotografije Čovjek 1, Čovjek 2 i Čovjek 3


Selektorica, dr. sc. Iva Prosoli, napisala je tekst-obrazloženje natječaja i izložbe:

Što je (danas) čovjek?

Međunarodni fotografski natječaj znakovitog naslova Čovjek, na neki način nastavlja tradiciju velikih međunarodnih izložbenih projekata 1950-ih i 1960-ih godina humanističkog predznaka, koji su se bavili pitanjem ljudskog postojanja, odnosa među ljudima, rada, rođenja, smrti, roditeljstva, religije, ekonomije, tehnološkog napretka,… te su nam objedinjavali radove kako poznatih profesionalnih fotografa i fotografskih umjetnika, tako i fotografa amatera[1].
 „Dakle, što je i gdje je čovjek? Je li on, kako je to ustvrdio stari grčki filozof Protagora, …mjerilo svih stvari…?  Upravlja li čovjek svijetom oko sebe, a prvenstveno vlada li samim sobom ili … ?“ zapitao je Borislav Božić u pozivnom tekstu ovog ambicioznog natječaja…   I u ovom slučaju, kao i u spomenutim velikim izložbama, uvidom u prijavljene radove očigledno je da se među prispjelim radovima amatera i ljubitelja fotografije, našla i nekolicina profesionalaca. Veseli to i još jednom potvrđuje već do sada puno puta dokazanu visoku razinu umjetničke djelatnosti Fotokluba Rijeka kao i veliki interes za njegove natječaje. Ovaj put se na natječaj prijavilo čak  139 autora  sa 761 fotografijom. Prijavljeni autori su iz Hrvatske, Slovenije, Bosne i Hercegovine, Srbije, Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Bugarske, Rumunjske, Malte, Švedske i Velike Britanije, iz nekih zemalja po prvi put.
Fotografski odgovori na naizgled jednostavno pitanje Što je čovjek pokazali su dovoljno raznolikosti, ilustrirajući različite oblike ljudskog postojanja i djelovanja. Međutim, ne mogu se oteti dojmu da je na pristiglim fotografijama najmanje prisutna interakcija, na većini sadržajno i likovno zaokruženijih prijava dominiraju portreti i simbolički ili doslovni prikazi izolacije, osamljenosti, napuštanja, gubitka. Radove za izložbu birala sam vodeći se ne isključivo njihovom tehničkom kvalitetom, već i time koliko su dobro odgovorili na tematski okvir postavljen u tekstu natječaja.

Za pohvale i nagrade izdvojila sam one radove i autore koji su pokazali dosljednost postupka od ideje do realizacije, koji donose jasnu priču, pokazuju prepoznatljiv stav ili komentar prema realnosti koja ih okružuje što ih samim time čini suvremenima i relevantnima.

Pohvaljeno je troje autora: Ivica Brusić, Zenir Suko i Milan Marković. Sva trojica autora bave se svakodnevicom, Ivica Brusić fiksira svakodnevne rituale, Zenir Suko kroz simboliku i raster kaveza, odnosno ornamenta ograde od kovanog željeza definira položaj pojedinca, dok Milan Marković žanrovski raznorodnim, ali kompozicijski skladnim i likovno zrelim prikazima prikazuje komunikaciju, odnosno njezin izostanak.

Diploma je dodijeljena trima autorima: Dubravki Ovčarić, Dariju Dorčiću i Ivanu Stojanoviću.
Dubravka Ovčarić fotografijom A gdje je riba pokazuje svježi pristup u jednoj od najranijih tema u povijesti fotografije, koja se može shvatiti i doslovno, ali i simbolički, kao univerzalna tema čekanja, kao prikaz u kojem je sukobljeni arhitektura u svojem vječnom trajanju i čovjek koji je tek privremen i okrenut trenutnom zadovoljenju potrebe.
Dario Dorčić autor je prepoznavanja trenutka, koji običan prizor s ulice ili obale transformira u duhovitu vizualnu dosjetku, dodatno pojačanu izborom naslova.
Ivan Stojanović jedan je od autora koji pokazuje tematsku i likovnu dosljednost u tri prijavljena rada što ga izdvaja od klasičnog amaterskog pristupa. Refleksija, baštinjena od poetike novog gledanja, kao i prikaz sumarno definirane figure u daljini znak su rasapa individualnog identiteta u kaotičnom vremenu.

Glavna nagrada, koja nosi ime velikana riječke fotografije Đoke Milekića dodijeljena je seriji fotografija pod nazivom Glava autora Dražena Bote. Kroz fotodokumentaciju kreativnog rada, odnosno postupka izrade skulpture, fotografije tvore narativni slijed koji gotovo filmskim izborom kadrova i njihovim i nizanjem gledatelju otvara mogućnost višestrukog čitanja. Rad se među ostalim prijavljenim radovima izdvaja svojom zaokruženošću, karakterizira ga originalnost pristupa inače tradicionalnom žanru portreta umjetnika.

Dr. sc. Iva Prosoli


[1] Primjerice Weltausstellung der Photographie, Luzern, Švicarska, 1952., Family of man, 1955., MOMA, NY, Das menschliche Antlitz Europas. Muünchen, Njemačka, 1960., Weltusstelljung der Photographie 1964. i 1968, Hamburg, Njemačka


DIPLOME su dobili: Ivan Stojanović iz Srbije, Dario Dorčiću i Dubravka Ovčarić iz Hrvatske


Pohvaljeni su: Ivica Brusić iz Hrvatske, Zenir Suko iz Bosne i Hercegovine i Milan Marković iz Srbije


Ovo je izložba svih odabranih fotografija

Komentari su zatvoreni.